Aantal berichten : 1013 Leeftijd : 55 Localisation : Almelo Registration date : 22-01-07
Onderwerp: Animatie maken wo jan 31, 2007 3:00 am
Animatie maken
Eigenlijk is het heel simpel, maar je moet het net even weten.
Bedenk voordat je aan de animatie begint hoe je het wilt hebben,met of zonder achtergrond. Maak eerst je hele scene af, je kunt nadien niks meer aan de achtergrond veranderen bv. de boom toch aan de andere kant,want dan springt de boom in je animatie ineen keer naar links, dus alles voordien afhebben.
------------------------------------------------------------------------------ Helaas mijn animaties kwijtgeraakt tijdens crash geen voorbeeld, ik knoei er wel weer eentje in elkaar als voorbeeld ------------------------------------------------------------------------------
Hoe de animatie klein want een animatie bestaat uit meerdere frames en elk frame wordt apart gerendert.
Je computer moet voldoende geheugen hebben en je grafische kaart ook. Mijn computer heeft 512 MB geheugen en mijn grafische kaart 132 MB. Voordien had ik een grafische kaart met 32 mB geheugen en dat was dus niet te doen. (deed poser een halve dag om een simpele animatie te renderen) ------------------------------------------------------------------------------------------------
Oke je hebt dus je scene af, een normale animatie bestaat voor 1 beweging uit 12 frames, je kunt natuurlijk meer of minder doen ligt aan jezelf, ik heb het op 12 gehouden. Mijn eerste animatie had 120 frames=10 verschillende houdingen.
Klik onderin het beeld hierop
we gaan de hoeveelheid frames instellen
Verander eerst de 030 in het aantal frames dat je denkt te maken, in mijn geval was dat 120. Geen probleem als het minder of meer wordt dit kun je later gewoon veranderen. Aan de 001 veranderen we nu niks. Je hebt je scene gemaakt dit wordt het uitgangspunt, en dus tevens de eerste houding (oftewel 12 frames)
Klik nu op het aan de re-kant, hiermee voegen we een keyframe in, nu ga je de 001 in 12 veranderen.
Oke nu gaan we een andere houding geven aan je figuur maak het verschil tussen de houdingen niet te groot anders komt het schokkerig over. Heeft je figuur een andere houding klik je weer op het en verandert nu de 12 naar 24 frames.
Verander weer van houding en herhaal bovenstaande tel er 12 bij op Herhaal dit totdat jij het goed vindt en de animatie af is.
Heb je nu minder frames gebruikt, klik dan in het getal waar eerst 030stond wat verandert is naar bv. 120 en je hebt nu maar 64 frames dan vul jecolor=black]64[/color]in.
Laatst aangepast door Admin op wo jul 22, 2009 11:48 am; in totaal 5 keer bewerkt
Admin
Aantal berichten : 1013 Leeftijd : 55 Localisation : Almelo Registration date : 22-01-07
Onderwerp: Re: Animatie maken wo jan 31, 2007 3:59 am
Renderen
Nu komt het belangrijkste er een filmpje van maken, ga eerst naar Render--RenderOptions en zet hier de settings naar keuze. Alleen onderstaande veranderen
De snelheid van het aantal frames per seconde kun je ook veranderen, het staat op 30 frames per seconde maar dat is nogal snel, dit verander je naar hoeveel frames je per houding hebt gegeven in dit geval 12 en verander Total Frames in 120.
Zoals jullie zien heb ik movie outset puttings verandert, doe je dit niet en heb je een stap hoger ingevuld render to main window dan krijgt het deze grootte 640x480 en dan wordt je geheel niet in zijn geheel gerendert (Ik spreek uit ervaring en dan heb je alle werk voor niks en kun je nog een keer renderen)
Nu heb je nog een andere keus, wel of niet renderen. Render je wel komen je animaties eruit te zien alsof je normaal gerendert hebt met texture zoals jezelf de rendersettings hebt ingesteld. (Leg ik nog verder uit de voorbeelden zijn kwijt geraakt)
Laatst aangepast door Admin op wo jul 22, 2009 2:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Admin
Onderwerp: Re: Animatie maken wo jan 31, 2007 4:06 am
Opslaan
Nu heb je de keus of opslaan als AVI. of Flash = swf.
AVI AVI is een groot bestand en alleen voor een filmpje bekijken
Ga naar Animation--Make Movie
Geef het een naam bij Movie Kies bij quality dus de settings die je wilt gebruiken
-->de 1e rendert niet en komt eruit te zien zoals je het ziet, -->de 2e rendert naar jouw renderinstellingen, -->de 3e als je al weet hoe de sketchdesigner werkt,
Bij Frame Rate staat hoe jij de snelheid per seconde hebt ingesteld.
Klik nu ok, en je sla het ergens op je schijf op, zoals je ziet heeft het de naam die je het gegeven hebt.
Nu krijg je weer een scherm, zet Compressieprogramma op Microsoft Video 1 en Compresseikwaliteit op 75 Klik je nu op Ok, begint poser met het maken van je animatie
Neem gerust de tijd voor wat anders tussen door een wasje of zo of de hond uit laten want neemt veel tijd
Is het klaar dan opent zich vanzelf Windows Media Players en wordt de animatie afgespeeld
Flash FLASH is wat onduidelijk en kleiner van bestand dan een AVI Met flash animaties kun je je website meer interactiviteit geven, en is dus meer dan alleen voor animaties. De bedoeling is gewoon snel inladen (net als gif animaties) en meer fleur te geven aan je website.
------------------------------------- Uitleg Flash hebben we te danken aan -=DWM=- http://www.cgs-studio.nl/ (lid van HetNet clubs van poser) -------------------------------------
Ga naar Animation--Make Movie Zet nu de Sequence Type op Macromedia Flash (.swf)
Kies je voor in de Current Display Setting. Je kunt hier niet voor de optie current sketch settings kiezen Renderen heeft over het algemeen niet veel zin, omdat details verloren gaan met Flash.
Klik op Flash Settings links onderin.
Kies het aantal kleuren, denk hierbij goed na welk resultaat je wilt. Experimenteer voor de beste resultaten.
Quantization is een verhaal apart. Als de kleuren in je animatie constant veranderen, dan kan je het beste Specified Frame kiezen. Maar in alle andere opties, kies gewoon voor All Frames.
Er zijn drie verschillende opties beschikbaar voor de invulling en belijning. Ik kan het wel helemaal in details gaan uitleggen, maar het beste is, dat je het gewoon voor jezelf uitprobeert. (de 3 waar je een vinkje voor kunt zetten)
Smaak verschilt zeg ik maar. Met Flash gaat het heel snel dus kun je rustig experimenteren.
Klik ok en dan in het andere scherm weer op ok.
Als je eenmaal de bewerking start, zul je de animatie in stappen voorbij zien gaan. Op het scherm zie je een ruwe bewerking, maar het eindresultaat zal er heel ander uitzien.
Als je animatie klaar is zie je geen voorbeeld zoals met AVI. Een simpele truc om je resultaten meteen te kunnen zien. (als alles goed is ingesteld in je computer) Klik met je rechtermuisknop op het SWF bestand en open het direct met Internet Explorer.
Bij de nieuwe versies wordt meteen een waarschuwing gegeven. Negeer deze en je zult het resultaat snel zien. Kleine tip, verklein je IE venster om de animatie wat soepeler te laten lopen. De Flash animatie past zich automatisch aan, aan de de grootte van de venster.
Laatst aangepast door Admin op wo jul 22, 2009 2:51 pm; in totaal 2 keer bewerkt